Tabu

publicerat i Allmänt;

För att inte bli helt frustrerad lugnar jag mig och inser att det inte hjälper att jag blir arg och upprörd över Trump. Inte hjälper det heller att jag blir förbannad på dem som röstat fram honom och som hyllar honom. Det tar av min energi. Men oron över vad han ställer till med, den går inte att stänga av. 


Jag vill skriva om ett tabubelagt ämne: 
Sverige har nu antagit FN:s barnkonvention som lag. Det innebär bl a att det nu är olagligt att kränka barn. Alltså att psykiskt misshandla barn eller att agera som om ditt barn är din ägodel. Kommer det att märkas? Följas? Barns rättigheter tas ju sällan på allvar i vårt land. 1979 kom lagen mot barnaga. Ändå får polisen in 65 fall av barnmisshandel per dag i vårt land...Ett land där vart fjärde barn får stryk...
Frida Boisen skriver så bra om detta i Aftonbladet. Under rubriken: "Vi som känt slagen som barn glömmer dem aldrig"...
Precis...precis så är det...

Jag såg första delen av Cancergalan igår. Glad att de fick in så mycket pengar. Det är verkligen behjärtansvärt. Själv är jag sen tidigare månadsgivare och det känns bra. Så drar jag mitt lilla strå till stacken. 

Sen slog jag över till ettan och dokumentären om Whitney Houston. Så sorgligt öde. Hon slukades upp av alla som ville forma henne och tjäna pengar på henne. Den fantastiska rösten! Och hela tiden kände hon: "kan jag få vara mig, den jag är?"

"Dina barn tillhör dig inte
de är söner och döttrar av själva livets längtan
De kommer genom dig, men inte från dig
och fastän de är hos dig tillhör de dig inte.

Du kan ge dem din kärlek, men inte
dina tankar, ty de har egna tankar.

Du kan hysa deras kroppar, men inte
deras själar, ty deras själar befinner sig i
morgondagens land, som du inte
kan besöka, inte ens i dina drömmar.

Du kan sträva efter att likna dem
men försök inte att göra dem lika dig själv

Ty livet går inte tillbaks
och dröjer inte vid igår."

                     Khalil Gibran


Ett barn som kritiseras 
lär sig fördömma. 

Ett barn som får stryk 
lär sig slåss. 

Ett barn som hånas 
lär sig blyghet. 

Ett barn som utsätts för ironi 
får dåligt samvete. 

Men ett barn som får uppmuntran 
lär sig förtroende. 

Ett barn som möts med tolerans 
lär sig tålamod. 

Ett barn som får beröm 
lär sig uppskatta. 

Ett barn som får uppleva rent spel 
lär sig rättvisa. 

Ett barn som får känna vänskap 
lär sig vänlighet. 

Ett barn som får uppleva trygghet 
lär sig tilltro. 

Ett barn som blir omtyckt och kramat 
lär sig att känna kärlek i världen. 
<3

Ingen bild idag. Bara ord. Ord som för mig är väldigt viktiga. Kanske för dig också? 

Kärlek
❤️

Taggar: #tabu#barnaga#barnkonventionen;

Kommentera inlägget här :