De icke rättroende människornas gud

publicerat i Allmänt;


Jag sitter ute i solskenet och prisar gud. Va? Ja, alltså jag njuter av allt det vackra i naturen och är tacksam till skaparen. 

Det får vara min "gudstjänst" idag. Söndag 14 juni 2020. En mycket varm dag. 



De icke rättroende människornas gud

Kräver inga löften, inga riter


De icke rättroende människornas gud

Söker möte inom människan


De icke rättroende människornas gud

Är kärleksenergi och skapande kraft


De icke rättroende människornas gud

Är närvaro i stillhet och i storm


De icke rättroende människornas gud

Dömer inte, bara lyssnar



De som inte kan förstå bilden av gud som "Fadern". Eftersom ingen närvarande fader med en varm famn att känna trygghet i fanns för dem. De som vet att allt inte är självklart eller svart/vitt. De som sökt men inte funnit. De som står utanför kyrkans föreställningsvärld, bilder och språk. De som upplevt övergrepp och underlägsenhet. Inte känt att de passar in. De som vill ha upplevelser istället för bara ord. Och som har behov av att få uttrycka sin längtan och sin tro på sitt sätt. Utan pekpinnar om vad som är rätt eller fel. 


Det är inom, i tysthet, som mötet sker. Upplevelsen. 

De som inte kan tro eller inte vill tro på en gud är inte "fel". Vi är fria att välja. 


Den skapande kärleksenergin lovprisar jag idag. Idag när den första vita rosen slagit ut! 

(null)

I övrigt är min tro och min gudskontakt min. Privat. Inga färdiga ord eller riter. Jag respekterar andras tro eller icketro och kräver respekt för min. 

(null)
...och en till! 

(null)
...och ännu en! De doftar underbart!!!! <3

———-
Vi pratar mycket om åsiktsfrihet och yttrandefrihet i vårt land...men om man iskallt går över en medmänsklig gräns och kränker och sårar de som redan ligger...då får man finna sig i att bli emotsagd och utskälld...
Apropå en TV4-profils rasistiska uttalande...

———
Idag rullar bollen igen. Allsvenskan. Utan publik förutom den stora tv-publiken. Det är en annorlunda säsong...

————

Tro, hopp och kärlek

❤️








Taggar: #deickerättroendemänniskornasgud#mycketvarmdag#mingudstjänst#rasism#allsvenskan#skapelsen;

Kommentera inlägget här :