Leve Våren!

publicerat i Allmänt;

Har du hört om det "grönländska väderfenomenet"?  Kylan är som "fastlåst" över vårt land och kan vara så en lång tid framöver..

Visst var det en härligt positiv början på ett inlägg? Nä, självklart inte....


Så: Glad Valborg på dig! :-)

"Valborg är en mycket gammal högtid, som kom till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. Eldarna var tidigt ett inslag i denna skyddande fest, liksom ungdomstemat. Dess ursprung är katolskt, och firas till minne av det tyska helgonet Walpurgis. Källa: Nordiska muséet "


Jag tänker inte skriva om det härliga "sista-april-firandet" jag upplevt i Uppsala i min "gröna ungdom" ....fniss...för det har jag gjort så många gånger förr här. :-)

I år är det avstängt och inställt i studentstaden. Det kommer knappast hindra studenter från att fira...


Kungen fyller 75 år. Grattis!  :-)


När allt inte är som vanligt får man "hitt på nåt". Det finns en brashög nere vid sjön och jag har inte hört något om eldningsförbud, men det finns en klass 1-varning , risk för gräsbrand. 

Men vi stannar nog i stugan och eldar i öppna spisen. :-) 


TV-programmet ser ut som det gör en vanlig fredag. 

Körsång kan man lyssna på på radion och på nätet. "Vintern rasat ut!"

Eller: 

VÅRSÅNG 


Musik: Prins Gustaf

Text: Herman Sätherberg


Glad såsom fågeln i morgonstunden

Hälsar jag våren i friska natur’n,

Lärkan mig svarar och trasten i lunden,

Ärlan på åkern och orren i fur’n.


Glad såsom fågeln i morgonstunden

Hälsar jag våren i friska natur’n,

Lärkan mig svarar och trasten i lunden,

Ärlan på åkern och orren i fur’n.


Se, hur de silvrade bäckarna små

Hoppa och slå,

Hoppa och slå

Vänliga armar kring tuvor och stenar!

Se, hur det spritter i buskar och grenar

Av liv och av dans,

Av liv och av dans

I den härliga vårsolens glans!


Se, hur de silvrade bäckarna små

Hoppa och slå,

Hoppa och slå

Vänliga armar kring tuvor och stenar!

Se, hur det spritter i buskar och grenar

Av liv och av dans,

Av liv och av dans

I den härliga vårsolens glans!

uti vårsolens glans!


Ja, visst hälsar vi våren! Även om det inte är under buller och bång. Men naturen, naturen "spritter", vårvindar friska leka och viska, kylan blir kvar men vårsolens glans kan vi njuta av från och till. ;-) Eller hur? 

(null)Brasan vid sjön 2016

Hur du än firar eller inte firar alls: ha det så gott du kan och unna dig något du tycker om.!


Vårljus 

❤️


Taggar: #leve#våren#inställt#avstängt#valborg#vårsånger#brasa;

Kommentera inlägget här :