Gullviva och himmelsfärd

publicerat i Allmänt;
Jag dammsuger, torkar, sopar...ändå är mina hörn fyllda med "intressanta smågrejor" som Balder hittar och ibland smakar på ;-) 

(null)
Emellan upptäcktsfärder ute och inne är det gott att sova en stund <3

Kristi Himmelfärdsdag. Jag vet att jag skrivit om det förr men tar det i repris. När jag besökte Israel, var jag upp till Oljeberget i Jerusalem. Där i en klippa fanns ett "fotavtryck". Man menar att det är där Jesus gjorde sitt avstamp upp mot himlen...Man får tro och tycka vad man vill om detta, jag kan bara inte låta bli att le lite åt detta fotavtryck :-) 
(null)
Hittade detta kort bland gömmorna. Troligen från söndagsskolan. 


Det är en väldigt blåsig och kall dag här. Inte alls mysigt. Dessutom regnar det från och till. 
Egentligen är det lite märkligt att Kr Himmelfärdsdag fortfarande är en helgdag i vårt "avkristnade" land. Den där mellandagen, (fredag) som alltid uppstår, kan ju knappast vara bra för landets ekonomi? Och så går det en vecka till och så är det nationaldag...Om jag tycker att man ska ta bort helgdagarna? Nej, nej, nej! ;-) Jag bara funderar över sakers varande...

Och på tal om varandet: 
RFSL lämnar återbud till Almedalsveckan. Efter nazisthot. Det nya Sverige??? Är det verkligen det här vi vill ha? 

(null)
Tror inte jag upplevt en sån gullviverik vår någon gång tidigare här. 

Gullviva. "Gullvivan blommar när göken gal" (Vädertecken 1757) Och nog stämmer det allt! 
Gullviva. Primula veris. Frejas nycklar. Majnyckel. Gökblomma. Kattastövlar. Osv...kärt barn har många namn :-) 
Medicinsk effekt: c-vitamintillskott, slemlösande,vätskedrivande, milt laxerande, matsmältningsbefrämjande, milt lugnande och sömngivande. (Källa: "Häxans årstider" Hella Natborst-Böös)

Snart juni...hoppas på en varm månad. "Lagom varm" ;-)

Kärleksljus
❤️

Kommentera inlägget här :