Lyssna på Greta

publicerat i Allmänt;
(null)
Vita rosenbusken bågnar av blommor i år. <3


Hade inte möjlighet att lyssna under dagen så jag lyssnade på kvällen. På sommarprogrammet med Greta Thunberg. 
Viktigare sommarprogram har väl aldrig sänts! Och så himla bra hon är på att berätta och förmedla. 
Naturligtvis lyssnar inte de som aldrig lyssnar på henne annars. De som valt att sticka huvudet i sanden eller de som valt att hata och motarbeta henne. De som tydligen inte står ut med att det finns en ung, intelligent tjej som förmedlar sin kunskap. Och som vill att vi ska lyssna på vetenskapen...
(null)

Hon får mig att fundera på vad vi lägger vår energi på. Vad jag lägger min energi på. Lockande ord som "hitta dig själv, gör om dig, bli ditt bästa jag, slipp rynkorna" osv, låter plötsligt så tomt och meningslöst när världen brinner...
Jag menar inte att man inte ska vårda sin själ, kropp och personlighet. Sök hjälp om du mår dåligt. Men minns att du duger som du är! Du är ditt bästa jag!
Men borde vi inte alla lägga mer energi på att rädda Moder Jord? För vår egen skull, för våra barn och barnbarns skull?

Det är okey att känna att det är så lite man kan göra själv, att det framförallt är världens ledare, industrin, näringslivet som måste förändra. Men då får vi försöka påverka dem enligt Greta. Få världen att lyssna på forskarna, på experterna, vetenskapen. Och inte bara lyssna utan på allvar göra något, trots att det är impopulärt, obekvämt och kostar väldigt mycket...för stunden...
(null)


Men, vi gör det lilla vi kan även om det inte är tillräckligt. Om ingen gör något, sker ingen förändring alls. 


Med Gretas egna ord:
"– Det enda är att gå samman, samla alla experter, lägga allt annat åt sidan och anpassa sig efter den nya verkligheten. Det finns inte tid att invänta exakta svar. Det finns inget vaccin. Hade vi vetat hur man löser krisen hade den inte varit en kris."

Vid sidan av, före och efter coronakrisen, går klimatkrisen...bryr vi oss? 

Jag skriver inte mer om Gretas program nu, men jag vädjar till dig som inte lyssnade: lyssna! 

Efter helgen är jag nu trött och har väldigt mycket värk men svalorna provflyger över mitt huvud, "swish upp högt och högre ändå, sen swish ner igen, djupdykning"...och det är varmt och skönt och en fantastisk blomsterprakt att njuta av! :-) Och de vita rosorna doftar gudomlig! <3
(null)


Vi kan förändra!
Vi får börja med att lyssna!

Må solens strålar värma din kind <3

Kärleksljus
❤️

Taggar: #lyssnapågreta#lyssnapåexperter#lyssnapåverenskspen#blomsterprakt#svalor;

Kommentera inlägget här :