1977

publicerat i Allmänt;
Torsdag 28 april 2022

Möteskulturdagen
Världsdagen för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen

Soluppgång: 04.55
Solnedgång: 20.47

(null)
Solros  Velvet Queen <3 Till Ukrainas ära

Igår såg jag den: älskade Rödhaken! Den är så söt. Tyvärr stannar den alltid bara till här på gården ett kort tag varje vår. Men den är alltid lika välkommen! <3
(null)
Jag lyckas ju aldrig plåta den söta fågeln men min fina svägerska lyckades hemma hos henne och skickade mig denna bild förra året. Tacksam. <3

Att bränna heliga skrifter… Jag läste Mattias Gardells historiska återblick om bokbränning. (Aftonbladet Kultur)
Jag citerar några citat som han citerade: 

"De som inte kommer ihåg det förflutna är dömda att upprepa det", skrev filosofen George Santayana, i Förnuftets liv (1905). 

"Där man bränner böcker, bränner man till slut också människor." Heinrich Heine

Att bränna böcker för att provocera, uppvigla till våld, skapa hat…jag förstår inte hur det kan vara lagligt? 

——————-

Tycker du om räkneramsor? Har du räknat så här, på skoj, med dina barn/barnbarn/syskonbarn/elever? Känner du igen dessa? 
(null)
(null)
Ur "Lilla räkneskolan" :-)


Vitsippor! På andra sidan diket…men ändå! Fotar när jag hittar dem på gården. Kommer inte kunna låta bli. Det är lika fantastiskt varje vår! :-)

Maken fyllde bilen med alla "sop-och-återbruksgrejer vi rensat ut. Och åkte och lämnade på respektive ställe. Härligt! Nu är det bara att fortsätta! rensa! :-)

Och så vill ju jag möblera om i gamla huset….en annan dag. ;-)

Nostalgi:
1977 klippte och klistrade jag ihop en bok om "kvinnan 1977". Reportage, skämt, insändare, foton mm ur tidens tidningar. Kul att läsa nu. Men sorgligt att se att så många fördomar fortfarande lever i nutid. Jag klistrade bl a ihop ett collage med kvinnobilder, politiker, kungligheter, journalister, skådespelare…dåtidens "kändisar". 
(null)
:-)

Vandra varsamt på livets stig! 

Nostalgi
♥️







Taggar: #nittonhundrasjuttiosju#nostalgi#collage#kvinnor#solros#bokbränning#rödhake;

Kommentera inlägget här :