Lyx och lycka

publicerat i Allmänt;
Onsdag 28 juni 2023

(null)
När Rhododendron tog adjö började de vita rosorna slå ut. Nu har de vita rosorna gjort sitt  (ovanligt tidigt) för i år och då blommar pionerna!!! Underbart! <3

(null)
Underbar färg:-)

Jag brukar lägga de sista vita rosorna i en skål. Det blev inte så bra i år, blommorna föll sönder…
Men jag fann något intressant:
(null)
En vacker skalbagge har smugit sig in i en blomma… det är en gräsgrön guldbagge. (Cetonia aurata) "Guldbaggen flyger ofta i solsken. Till skillnad från andra skalbaggar kan den flyga utan att lyfta på och sära på täckvingarna. Det beror på att täckvingarnas kant på yttersidan nära basen är försedd med en utskärning, genom vilken flygvingarna kan fällas ut." Wikipedia 

I år blev det inga röda rosor, busken som klarat så många vintrar, dog i år. Det sörjer jag för de rosorna hade en sån vacker rödfärg…

(null)
Här är de, de sista vita. Söta trots "åldrandet" :-) Och de doftar ännu så gott. 

Eftersom Mando Diao, Loreen och Laleh var med på Allsången så tittade jag självklart. Och vilket premiärprogram för Pernilla! Det här fixade hon jättebra. Och hennes skämt om hatet Wahlgrens får ta emot var riktigt kul. Om jag tittar på övriga program beror på vilka artister som är med men inget program lär slå detta. 
Ett program jag däremot inte kommer se är Morden i Midsomer. Vi gav det en chans igår men det är så tröttsamt numera. Den serien har mist sin charm, enligt maken och mig. 23 säsonger kanske är för många för att bibehålla kvaliten? Det finns säkert många som inte tycker som vi. :-) Det kanske är jag som blivit blasé? :-)

(null)
Lycka och lyx kan vara att kunna skörda sin egen persilja! <3
 
Lyssnar på Andreas Cervenkas sommarprogram. Väldigt intressant och viktigt! Kan låta tråkigt att prata om ekonomi men Andreas gör det så bra att t o m jag förstår. ;-) De ökade klassklyftorna skrämmer mig. girigheten skrämmer liksom högerpopulismen. Kunskapen är viktig. Alltid! Rekommenderar lyssning! 

(null)
Lycka kan också vara att det plötsligt kommer en regnskur! Aaaa, underbart. Det smattrar på växthusets glastak. Jag sträcker armarna upp mot himlen. Tack! 

Och tack för att just Du ville titta in här! 

Lycka
♥️





 









Taggar: #lyx#lycka#persilja#pioner#allsången#regnskur#sommarprat#ekonomi;

Kommentera inlägget här :