Traditioner

publicerat i Allmänt;
Torsdag 28 mars 2024
Skärtorsdag 

Jag har lite svårt för denna dag. Sedan jag lärde mig om den grymma verkligheten bakom det vi kallar "påskkärringar". Det har jag skrivit mycket om tidigare här på bloggen. Det får vara i år. Små söta påskkäringar är fint men… 
Det får stå för mig och andra som är intresserade av kvinnohistoria och lär sig om det mörka bakom en del traditioner. Jag dömer ingen, man ska göra det som man mår bra av och som gör en glad. :-)

På tal om traditioner, man skapar sig ju nya också. Jag följer min mammas "tradition". Choklad att smaska på, en deckare att läsa. På påsken…:-)
(null)

Ytterligare ett gammalt vykort, från min skolresa i Israel, som handlar om påsken:
(null)
Gethsemane. En trädgård där, enligt Bibeln, Jesus och hans lärjungar samlades och bad, kvällen före Jesu korsfästelse. Man tror att det är denna plats. 
Jag minns det som en vacker plats. Tog med mig ett lagerblad därifrån. Vet inte vart det tog vägen sen. ;-)

Som jag skrev förut så är det med blandade känslor jag ser på vykorten från Israel. Med tanke på konflikten och det fasansfulla som händer i Gaza. 
Över 80 000 barn svälter just nu eller är på gränsen till svält. Mat och nödhjälp hindras från att komma in…och detta får fortsätta… :-(
Jag vet att detta inlägg har en negativ klang. Men sån är verkligheten. 
————————-

I verkligheten finns glädje också:
(null)
:-)

(null)


Vare sig du jobbar eller är påskledig: önskar jag Dig riktigt fina helgdagar! <3

Andetag 
Dagens meditationsbild och ord: 

(null)

♥️

Taggar: #traditioner#gethsemane#påskkärringar#glädje#chokladochdeckare#meditationsbild;

Kommentera inlägget här :